Home » Het proces van strategie-implementatie: de ‘acht’ 

Het proces van strategie-implementatie: de ‘acht’ 

Strategie-implementatie is volgens implementatie-strateeg Jeroen de Flander niet meer dan het goede ondernemingsplan naar de praktijk, of misschien beter, naar de organisatie vertalen. Hiervoor zijn twee bouwstenen nodig – de proceskant en de menskant – die continue op elkaar afgestemd dienen te worden. Een model om dit proces te managen is ‘De ‘acht’ van De Flander.

De elementen die in het proces van strategie-implementatie (de ‘acht’) terugkomen:

Update strategy: op organisatorisch niveau vinden er (jaarlijks) aanpassingen in de strategie plaats.

Communicatie & cascade: communiceer de aanpassingen zo transparant, begrijpelijk en breed mogelijk. Zorg bij het cascaderen (naar de lagere organisatielagen vertalen van de strategie) dat elk lager niveau blijft harmoniseren met de bovenliggende niveaus.

Manage initiatives: voeg mensen en middelen toe aan het strategierecept.

Compare & learn: sta bij het einde van elke implementatiecyclus even stil en verifieer de hypotheses met de gebleken realiteit.

Set objectives: een zeer belangrijke stap in de verwezenlijking van de strategie: bepaal individuele prestatiedoelstellingen.

Monitor & coach: regelmatige coaching motiveert mensen en vergroot de kans op succes enorm.

Evaluate performance: ofwel: zijn de individuele prestatiedoelstellingen bereikt? Zorg ervoor dat je een eerlijke beoordeling kan maken (door bijv. een groepsevaluatie.)

 

Deze pagina delen:Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on Twitter