Home » ‘Ik ben opgegroeid met onze doelgroep’

‘Ik ben opgegroeid met onze doelgroep’

Strategisch adviseurs van dertien corporaties maken deel uit van de stuurgroep van Corpovenista. In een interviewreeks laten wij hen aan het woord: wat is hun achtergrond, wat drijft hen en wat is de meerwaarde van Corpovenista voor hun werk in de praktijk? Aflevering twee: Urias Santos Bakker, directeur Strategie & Communicatie bij Woonstad Rotterdam.

Door Lisette Vos

Urias Santos Bakker, half Spaans, groeide op in Rotterdam Zuid. Aan de Universiteit van Amsterdam studeerde hij af als sociaal geograaf. Na zijn afstuderen werkte hij voor drie gemeenten als interim beleidsadviseur op de terreinen Wonen en Ruimtelijke Ordening. Ruim 1,5 jaar werkte hij daarna voor een commerciële vastgoedontwikkelaar. In 2009 maakte hij de overstap naar Woonstad Rotterdam, waar hij intern carrière maakte. Sinds begin dit jaar is hij directeur Strategie & Communicatie.

De 36-jarige Santos Bakker vindt zichzelf geen carrièretijger. Inhoudelijk werk en werkplezier staan bij hem voorop. Aanvankelijk was hij bij Woonstad als woningmarktadviseur, zoals hij zelf zegt, het ‘commerciële geweten’ van de organisatie. Al snel koos hij bij de Rotterdamse corporatie steeds meer voor de sociale kant van de volkshuisvesting. Niet voor niets: Urias Santos Bakker is opgegroeid tussen de Rotterdammers om wie het gaat. “Ik ben opgegroeid met onze doelgroep.”

Jeugdervaringen

Ervaringen uit zijn jeugd spelen daarin zeker een rol. “Ik kwam bij vrienden thuis die het niet altijd makkelijk hadden. Een moeder van een vriend had een tijdje gewerkt en wist niet dat zij geld terug kon krijgen van de belasting. Ik wees haar op de website van de Belastingdienst, maar ze haakte direct af. De informatie was veel te ingewikkeld. Ze was onzeker, bang om fouten te maken. Ze betaalde de rekening maar, dan zou ze in ieder geval niet in de problemen komen. Dat klopt niet, dacht ik toen al.”

Zijn drijfveer is om betekenisvol werk te doen en mensen te helpen. Binnen de stuurgroep van Corpovenista treft hij gelijkgestemden. “Ik zit met slimme mensen om tafel die de juiste intenties hebben. We proberen allemaal om bewoners die het minder goed hebben getroffen via de weg van volkshuisvesting verder te helpen. Op basis van onderzoek willen we tot nieuwe inzichten komen. Ik pleit wel voor harde doelstellingen. We moeten het liefst morgen met de uitkomsten aan de slag kunnen.”

In twijfel trekken

Volgens Santos Bakker zijn onderzoeken die gangbaar beleid van corporaties in twijfel trekken van grote waarde. Als voorbeeld noemt hij het Corpovenista-onderzoek ‘De buurt als jas’ over dynamische huishoudens in een veranderlijke stad. Hoogleraar Sako Musterd liet in dat onderzoek de vastomlijnde indeling in buurten los (lees: CBS-buurten en deelgemeenten). Musterd ziet de buurt als een jas die bij een bepaalde fase in het leven past. Hij formuleerde verschillende buurtfuncties. Santos Bakker: “Dat leverde andere gesprekken op.”

Woonstad Rotterdam werkt sinds begin dit jaar met vier wijkfuncties om strategische keuzes te maken. De vier functies variëren van start-functie tot magneet-functie. Tot voor kort stelde Woonstad voor 38 wijken een eigen visie op; met de nieuwe aanpak maakt de corporatie beter onderbouwde keuzes. Voorbeeld: Feyenoord moet van een wijk voor starters doorgroeien tot een springplank-wijk (waarin bewoners worden aangemoedigd om vooruit te komen). “We kunnen hiermee beter sturen. We stellen een wensportefeuille voor de wijk op en passen daar de voorraad op aan.”

App voor woonoverlast

Waar het op digitale innovaties aankomt, werkt Santos Bakker nauw samen met zijn collega-manager Informatisering en Automatisering. Dat geldt bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van een nieuwe App die de huidige Reparatie-App moet vervangen en meer functies krijgt. Bewoners kunnen binnenkort via hun smartphone bijvoorbeeld ook woonoverlast melden of hun huurcontract inzien. In november wordt de App gelanceerd, met een campagne. Door Rotterdam rijdt dan een tram met de tekst ‘Binnen één tramhalte doet u een reparatie-verzoek’.

Volgens Santos Bakker biedt de App voor veel huurders gemak. Maar niet iedereen zal de nieuwe techniek omarmen. “We hebben de App zo eenvoudig mogelijk opgesteld en veelvuldig getest. Onze klanten moeten snappen hoe het werkt. Ze moeten de tekst en de routering van de App begrijpen. We houden de deur open voor bewoners die er niet mee willen of kunnen werken. We zetten de telefoon niet uit en sluiten de balies niet. We zullen wel minder direct contact hebben met onze huurders. Die contacten die we wél hebben zijn waardevol en moeten we goed afhandelen.”

Big data

De digitale ontwikkelingen staan niet stil. Woonstad heeft vijf strategische thema’s gekozen, waaronder digitalisering en big data (inclusief de kwaliteit van big data). Er is voor corporaties nog een wereld te ontdekken. Toch ziet Santos Bakker niet in de eerste plaats hierin een rol weggelegd voor Corpovenista. “Wij richten ons op de kwaliteit van de volkshuisvesting. Voor de toepassing van digitale technologieen bestaan andere netwerken met experts. Bovendien bieden bedrijven steeds meer nieuwe technologieën aan die zich al in de praktijk hebben bewezen. Die kunnen we zo overnemen.”

Lees hier de eerste aflevering met Adriaan Hoogvliet van de Alliantie

Deze pagina delen:Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on Twitter

One comment

Reacties zijn gesloten.